خواص ماش يکي‌دوتا نيست


 

نويسنده:دکتر خديجه رحماني*




 
ماش، يکي از موادغذايي است که در گروه حبوبات جاي مي‌گيرد. همان‌طور که مي‌دانيد، در برنامه غذايي روزانه، حبوبات مهم‌ترين منبع تامين پروتئين گياهي هستند و ماش نيز ارزش تغذيه‌اي بسيار بالايي دارد و در اکثر جوامع منبع عمده تامين پروتئين به ويژه براي گياه‌خواران است.

ماش ويژگي‌هاي متفاوتي دارد و يکي از مواد غذايي‌اي‌ است که تقريبا از نظر مواد مغذي متعادل به شمار مي‌رود. ولي وجود برخي از مواد مغذي در آن، ويژگي خاصي را به اين ماده ‌غذايي مي‌دهد. از جمله اينكه ميزان اسيدفوليک آن بسيار بالاست بنابراين خوردن ماش براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي‌-عروقي بسيار مفيد است. پتاسيم ماش نيز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادي که مبتلا به پرفشاري خون هستند، توصيه مي‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنيوم که خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند نيز غني است و خوردن آن موجب پيشگيري از بيماري‌هاي مزمن مي‌شود.
از سوي ديگر، اين ماده غذايي کاهش‌دهنده قند و چربي خون است و مطالعات انجام شده از سوي انجمن ديابت آمريكا نشان داده که ماش براي درمان اسهال نيز مفيد است؛ ضمن اينکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذايي متعادلي است، مصرفش به ديابتي‌ها هم توصيه مي‌شود. البته بهتر است كه اين ماده غذايي به صورت جوانه مصرف ‌شود. يادتان باشد كه استفاده از آن به اين شكل خواص ماش را چند برابر مي‌كند زيرا فرآيند جوانه زدن باعث مي‌شود همه مواد مغذي به‌خصوص آهن در دسترس افزايش يابد پس براي مبتلايان به کم‌خوني بسيار مفيد است.
مصرف ماش هيچ‌گونه ممنوعيتي براي هيچ‌کس ندارد اما کساني که اسيداوريک يا نقرس دارند، بايد موادغذايي پروتئين داري را که پورين گياهي دارند،‌محدود کنند. البته ترکيبات پوريني در ماش نسبتا کم است و لازم نيست اين افراد نيز ماش را از برنامه غذايي خود کاملا حذف کنند؛ بلكه تنها محدوديت به خرج دادن در مصرف آن كفايت مي‌كند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com